16 mei 2006

pakjes traceren

Niet lang geleden was het simpel, als je in Nederland een pakje verzond was de PTT verantwoordelijk voor aflevering. Ook al ging het de grens over, de PTT wist behoorlijk goed waar het uithing. Omgekeerd werkte het ook goed, post uit het buitenland kwam via de PTT aan. Zelfs ver voor de Internet hype en Track & Trace sites, je hoefde de PTT maar te bellen. "Zeg, ik verwacht een pakje uit verweggistan" "we kijken het even voor u na.... oh ja, dat is gisteren op Schiphol aangekomen, vandaag ligt het bij de inklaring, we verwachten het morgen in de bezorging te kunnen opnemen" "Okee, bedankt"
Met de komst van barcodes en Track & trace leek er een heel nieuw tijdperk aangeboden. Je hoeft niet eens meer op te bellen, even je barcodeintypen en je ziet precies waar welk pakje uithangt en welke postbode er zijn vingerafdrukken opgezet heeft.
Mis dus. Allereerst heb je behalve het barcodenummer ook nog eens de naam van de verzendorganisatie nodig, vervolgens wordt er een airwaybill met een andere barcode overheen gepakt en uiteindelijk moet je dan maar hopen dat het door TNT bezorgd gaat worden. Het is een chaos. Een pakje verzonden vanuit het buitenland per EMS wordt in Nederland misschien wel door DHL bezorgd terwijl een pakje dat in Duitsland per DHL verzonden wordt mogelijk in Nederland wordt afgeleverd door een particuliere courier. Uit Engeland en Canada durf ik al helemaal niets meer te laten komen.
De grotere organisaties hanteren elk hun eigen barcodesysteem en runnen hun eigen track&trace website die alleen informatie geeft tot aan de grens. De kleinere koeriers zijn al helemaal niet te traceren. Als de computer van Royal Mail aangeeft dat het goedkoper en sneller is om een pakje van Londen naar Parijs, van Parijs naar Bonn, van Bonn naar Koblenz te vliegen en van daaraf met de vrachtwagen mee naar Amsterdam, sneller of goedkoper dan rechtstreeks van London naar Schiphol...
Ja sneller, want de computer ziet dat het vliegtuig naar Schiphol nog niet vol zit en dus nog maar even langer aan de grond moet blijven...
En, zou het er door de privatisering goedkoper op geworden zijn? Ik heb wel eens op 1 dag TPG, DHL en 2 koeriers aan de deur gekregen, 4 pakjes verdeeld over 4 auto's.
Ach, wat zeur ik toch, kijk gewoon naar de tarieven. Ze rijzen de pan uit.
Om het nog logischer te maken: pas verstuurde ik twee identieke pakjes, een binnen Nederland, de ander naar Italie. Dat laatste was goedkoper. Mijn verzoek om het Nederlandse pakje ook maar binnen de EU te verzenden (daar ligt Nederland toch in?) en dus EU porti te rekenen werd weggewimpeld.
TPG/TNT Nederland hanteert verschillende tarieven voor post die wel of niet door de brievenbus past. Vanuit de VS kun je via USPS alles wat in een fixed rate envelope van 6 inch bij 10 inch past met een maximum gewicht van 4 pound voor 5$25 naar elke bestemming ter wereld. Een veilig ingepakte fotocamera past makkelijk in zo'n envelop, weegt ruim minder dan 4 pond maar past uiteraard niet in de Nederlandse brievenbus.
Stuur het zelfde ding nu NAAR Amerika, waar de postbode niets met de Nederlandse brievenbus te maken heeft, dan plaatst toch de loketbeambte het in Internationaal Pakket Plus zone 5, 22 Euro 75.