27 februari 2010

Internet kopen en belasting

Wie in Nederland woont en iets op Internet koopt wat van buiten de EU moet komen, moet invoerrechten en BTW betalen. Over de jaren zijn de regeltjes steeds veranderd, dus hoe ze op dit moment luiden zal ik hier niet beschrijven. Mogelijk is er alweer iets veranderd als u dit leest.

Dat dit met de toenemende populariteit van het Internet-shoppen ook steeds meer werk voor de douane betekent, dat kan ik me voorstellen. Maar waarom mijn (bij online bestellen al betaalde!) pakjes steeds vaker ongelooflijk lang totaal verdwenen lijken, dat snap ik niet. Alles wat ik verzend, en ook alles wat ik binnenkrijg heeft tegenwoordig een of meer barcode stickers. De meeste post-organisaties hebben tegenwoordig een "track&trace" website waarop je zo'n barcode kunt invoeren en zo ziet wat ermee gebeurd is... tot op zekere hoogte.

Als voorbeeld een pakje dat uit China kwam. De verkoper had me de barcode gegeven, op de t&t website kon ik zien dat de zending was aangenomen, vervoerd naar een pakhuis, van daar naar het vliegveld en daar op een vliegtuig naar Europa was gegaan.

In Europa had het een andere barcode gekregen, die niet meer op de Chinese T&T site te volgen was. Met veel moeite kwam ik daar wel achter, het pakje bleek van Duitsland naar London, naar Schiphol gereisd. En daar weer spoorloos. Zowel de douane als TNTpost beweerden aan de telefoon geen pakje voor me te hebben. Na nog wat bellen, emailen en schrijven bleek het wel bij de douane. De verkoper had (inderdaad) een te lage waarde op de sticker gezet en geen factuur erbij gestopt. Ik heb toen de douane meteen een kopie factuur gestuurd, waarna ik weer een hele tijd niets hoorde. Na weer veel bellen, emailen en schrijven werd het pakje vrijgegeven en bezorgd. Ik moest wel tekenen dat ik bereid was invoerrechten, BTW en eventuele boete te betalen.

Nog maanden later kreeg ik daar eindelijk de factuur voor, belachelijk veel te hoog. Gelukkig had ik alle correspondentie bewaard en gebaseerd daarop werd de factuur door de douane snel verlaagd tot wat ik werkelijk moest betalen.

Op dit moment zit ik weer, sinds een maand, op 4 pakjes te wachten. Drie van de vier zijn volgens mij zulke simpele goedkope dingetjes dat de douane ze sowieso kosteloos door zou moeten laten. De vierde is van een Ebayer die zoveel internationaal verzendt, die zal best weten dat hij een factuurtje erbij moet doen en netjes de waarde op de sticker moet zetten. Van die goedkope dingetjes heb ik niet eens een T&T nummer.

Wil de douane ons het Internet-shoppen belemmeren? Zijn ze niet in staat om zodanig fatsoenlijk te automatiseren dat we ook voor spullen die daar liggen online de status op kunnen vragen? Waarom is het zo moeilijk om post- en emailadressen en telefoonnummers van de betreffende medewerkers te achterhalen?